Overdrijverkesdag…

Overdrijverkesdag: Een dag waarbij eenieder, man of vrouw, mag overdrijven samen met zijn of haar vrienden en/of vriendinnen…”

Zaterdag was zo’n dag voor Niki en mij. Een dag waarbij we mochten eten wat we wilden, zonder commentaar van anderen, mochten shoppen shoppen shoppen indien we dat wilden, anderen vollen bak complimenten mochten geven en daarin geweldig hard mochten in overdrijven (maar alleen als ze welgemeend waren), we mochten rondlopen waar we maar wilden, zolang we maar wilden. Nog een taartje na een uitgebreide brunch?  Geen probleem… Eindigen in een restaurantje en een leuke avondactiviteit eraan breien? Alles kon, alles mocht… Zolang we er maar plezier in hadden en ons voor de volle 100% konden ontspannen…

En zo geschiedde… In Gent… Uiteraard !! Niets heerlijker dan overdrijven in je eigen stad…

11u… Huize Colette, Belfortstraat 6… Onze eerste stop voor een heerlijk Colletiaans ontbijt… Een lekkere croissant of chocoladekoek met een Wittekop (lekker drankje met een shot espresso, witte chocolade en melk), vers speltbrood met hummus en een lekkere smeerpasta waarvan ik de naam nooit onthouden kan, een zacht gekookt eitje en een glaasje vers geperst fruitsap. Normaal neem ik altijd een scone en speltbrood met humus met een wittekop en verse fruitsap (een beetje ingetogener dus), maar vandaag mocht ik overdrijven. Bovendien waren er jammer genoeg geen scones, dus tmoest’ ik wel overdrijven… Na ruim 2 uur eten en tetteren, zetten we een geweldig overdreven shoppingstoer in… Of viel het wel mee?

 

Het Colletiaans ontbijt...

Het Colletiaans ontbijt…

Met een lichte planning in ons hoofd, vertrokken we richting vrijdagsmarkt. Vooreerst passeerden we een mini etalage waarin papierwaren, oude pennen, schriftjes, een reissecretaire en nog andere oude spulletjes in lagen. Een nooit eerder gezien winkeltje. De winkeldame lachte ons vriendelijk toe en wenkte ons ter verwelkoming in haar winkeltje. ‘Deneef Goemaere’  (www.punkie.be), gelegen in de Onderstraat 65 zo heet het winkeltje dat uitgebaat wordt door een sympathiek koppel dat de fietsenstalplaats van hun woning omtoverde tot een zaterdags winkeltje. Het is een kleine, gezellige papeterie waar ze mooie oude schriftjes aanbieden, leuke memoblokjes, enveloppes, potloden, pennen,… en ook wat grotere stukken, zoals een prachtig handgemaakt scabble- of dambord. Na een gezellig praatje, waarbij we overdreven in onze welgemeende complimenten en een paar kleine (niet overdreven) aankopen gingen we met een nog prettiger humeur dan waarin we ons al bevonden buiten om onze tocht verder te zetten…

DSC06642

Papeterie van Deneef en Goemaere…

Nadien volgende een reeks leuke goed gekende winkeltjes in de serpentstraat (Zsa Zsa Rouge, Petit Zsa Zsa, Zoot)… Ik kocht er een stel kaartjes en, eindelijk, na overdreven lang zoeken, ook een mooie retro brooddoos…

DSC06643

Brooddoos van pt (www.pt-products.eu)

Niki bedacht dat ze graag even wou binnenspringen in een winkeltje dat zich vroeger in de Hoogstraat bevond waar ze mooie handtassen verkochten… Mayenne Nelen (www.mayenne-nellen.com) heeft ondertussen haar thuishaven in Sluizeken 28, het verlengde van Oudburg… Een prachtige etalage gesierd met al even prachtige ‘Sjakossen’. Ikzelf heb 3 (toch wel een beetje overdreven, vind ik zelf) van haar creaties… Een van de eerste modelletjes, het laatste en eentje dat niet meer in de collectie zit… 3 sjakossen met 3 verschillende functies… Een om mee uit te gaan, een om een groot boek of een agenda in mee te kunnen nemen en 1 om compact op stap te gaan en toch mijn E-reader bij te hebben.

Mijn Mayenne collectie

Mijn Mayenne Nelen collectie

En eerlijk gezegd: de weekendtas die je kan omtoveren in een gewone sjakos, beet heel hard in mijn bil, maar ik wou niet overdrijven en heb ze laten staan… Tijd voor een spaarplan, want ook deze heeft een zalige andere functie… Mayenne is niet alleen een fijne ontwerpster. Ze is bovendien ook een heel sympathieke dame die graag een praatje maakt met haar klanten… Opnieuw was het tijd voor een aantal overdreven, doch welgemeende complimentjes…

Nadien volgden een aantal gewone winkeltjes waar Niki een aantal zaken vond die al lang op haar lijstje stonden… En zo zetten we onze overdrijverkestocht verder en werd het algauw late namiddag…

Een van de winkeltjes die op mijn lijstje van de dag stond was: The fallen Angels (www.thefallenangels.be) in de Jan Breydelstraat 29-31. Het meeste leuke, fijne, charmante, gezellige,… winkeltje van Gent van de al even charmante eigenares, Ganescha… Ik had er nog iets liggen dat ik nog eens moest komen ophalen en Ganesha had ook nog een dikke knuffel voor me klaar… Altijd gezellig om er even binnen te springen en een praatje te maken… Wanneer ik buiten kom heb ik altijd een brede glimlach op mijn lippen en een extra dosis positieve energie. Dat krijg je gratis bij elk bezoek. Zo magisch is het er en zo betoverend is Ganesha… Voor mij het ‘wijste’ winkeltje van Gent en ver daar buiten…

DSC06645

Sony Angels…

Nog eventjes snel langs The Body Shop voor wat praktische producten en een snelle stop in de Fnac zorgde ervoor dat we de Veldstraat snel achter ons konden laten… Op naar de Zuid om als laatste een stop te houden bij Les Filles et les Chiens in de Zuistationstraat 9/2, een leuke kledingwinkel voor mensen die wel eens iets anders willen dan enkel H&M of Zara,… Fijne Scandinavische merken in een klein winkeltje. Zowel voor mannen als vrouwen is er wat wils… Bovendien moet je er gewoonweg alleen al  voor de plafonds eens binnenstappen. Maar haast u, want de winkel zal op termijn verhuizen naar Dok.

Met niet overdreven veel nieuwe spullen en niet overdreven veel geld kwijt wandelden we richting Decascoop om tickets te kopen voor onszelf en ons mannen die op hetzelfde moment hun eigen overdrijverkersdag beleefden… Onderweg kwamen we hen tegen en wandelden we samen naar Beer and burgers  (www.jilles.be/beer-burgers)  in de Tentoonstellingslaan 165 voor een verse hamburger en een biertje…

Bacon burger met een slaatje, frietjes en een biertje...

Bacon burger met een slaatje, frietjes en een biertje…

Overdrijverkesdag eindigde 12u nadat hij begonnen was met een ontspannen en blij gevoel…  Overdrijven in het vooral niet te hard overdrijven is een fijne kunst… 😉 Volgende keer doen Niki en ik ‘printerkesdag’. En wat dat inhoudt, vertel ik dan wel weer…

Plaats een reactie